Dovolená a dlouhé cestování aneb chraňte své zdraví i pozornost

Plánujete jet na dovolenou automobilem? Dejte si pozor na příznaky únavy
Plánujete jet na dovolenou automobilem? Dejte si pozor na příznaky únavy

Rádi vyrážíte na prodloužené víkendy či jednodenní relaxační výlety, nebo je pro vás cestování součástí vaší práce? Mezi dopravními prostředky stále vítězí vlastní automobil a tak je před každým řidičem často několik stovek kilometrů. Aby byly také bez nehody, rozhodně nepodceňujte signály únavy.

 

Únava? Téměř jako kocovina! Se stejnými následky

Znáte ten pocit, kdy se po bujarém večírku probudíte s hlavou těžkou, bolavou, a tělem, jako by ani nebylo vaše? A co teprve vaše vnímání světa. Cítíte se jako v jiném těle a každý prudší pohyb, ostré světlo či hlasitý zvuk vám trhá nejen uši. Ano, ráno se spolu s vámi probudila kocovina. A pokud jste někdy zažili bezesnou noc, nebo pravidelně pracujete na noční směny, skoro na chlup stejně se cítíte ráno, když po probdělé noci hledáte cestu domů. Únava a následky alkoholové opojení totiž mají velice podobné projevy. Tedy i v případě několikahodinové jízdy za volantem. V horku, stresu a hlavně při monotónní jízdě po dálnici si o slovo často říká mikrospánek. A následky mohou být fatální…

 

Předběhněte únavu a nečekejte na příznaky

Příznaky silné únavy často na sebe nenechají dlouho čekat:

  • zívání
  • pálení, svědění očí
  • zavírání očí
  • bolest hlavy
  • tuhnutí šíje
  • ztuhlé svalstvo
  • ospalost
  • otupělost
  • zhoršená pozornost
  • zpomalené reakce

     

Nedejte únavě šanci

Den před samotnou jízdou rozhodně hoďte zpátečku, a dopřejte si relaxaci. Běžte brzy spát a dopřejte si kvalitní odpočinek. Během samotné jízdy pak dodržujte jednoduché rady a rozhodně se nepřepínejte. Rozhodně nejsou k zahození následující typy:

  • dodržujte pravidelné přestávky
  • dopřejte si pořádné protáhnutí těla, rozcvičku, běh, ale i lehký fotbálek s dětmi, který polechtá i bránici
  • pusťte si hlasitější a svižnou hudbu
  • mluvit, mluvit a zase mluvit – vždy jeden z posádky by tedy měl s řidičem držet noční hlídku. Když všichni ve voze spí, je spánek lehce nakažlivý…
  • pozor na kofein – u někoho může jeho povzbuzující efekt účinkovat jen krátkodobě a pak nastává velmi rychle fáze útlumu
  • žvýkání žvýkačky či cucání bonbónu je vcelku osvědčený retro trik 🙂
  • dodržujte pitný režim
  • nejezte před cestou, ani během ní, těžká a tučná jídla. Vaše tělo s jejich zpracováním má od přírody více práce a tak nahodí úsporný režim a vy se cítíte dříve unavení
  • pozor také na některé druhy léků – snižují soustředění i reakční čas, a často způsobují i únavu a ospalost. Vždy tedy prostudujte důkladně příbalový leták
  • pokud možno necestujte sami a v řízení se střídejte
  • pokud opravdu cítíte, že dále nemůžete, i když vám do cíle chybí jen pár kilometrů, rozhodně si udělejte přestávku. A nebraňte se ani krátkému schrupnutí v odstaveném vozidle

 

Povinné přestávky profesionálních řidičů nejsou jen byrokratický výmysl

Už po 3 hodinách nepřetržité jízdy totiž začne valná většina řidičů dělat naprosto stejný počet chyb, jako řidič, u kterého policisté naměří 0,5 promile alkoholu. Po 4,5 hodinách jízdy se pak počet chyb zvyšuje, stejně  jako alkoholové opojení s hodnotou 1 promile alkoholu. A to už rozhodně není legrace….Proto i vy si naordinujte povinnou přestávku a protáhněte své tělo, projděte se po okolí a nechte odpočinout zrak i mysl.

 

Jestli dorazíte do cíle o pár desítek minut později není konec světa. Důležité je, že dorazíte v pořádku tam, i zpátky.

Napiš první komentář

Napiš komentář

E-mailová adresa nebude zveřejněna.


*