11 způsobů, jak se živí digitální nomádi, zatímco cestují po světě

Digitální nomád

Koho z nás by nebavilo cestovat po většinu roku po světě a zároveň se slušně uživit, že? Naštěstí se nejedná o žádnou utopii. V době internetu máme na výběr ze zajímavějších možností, než pracovat na zaoceánské lodi a drhnout palubu.


Stále více lidí, kteří si říkají digitální nomádi, se každoročně vydávají za dobrodružstvím. Sbalí si svých pět švestek a notebook, putují po světě a zároveň si vydělávají.

Pojďme se podívat na pár způsobů, jak si tito novodobí cestovatelé zajišťují živobytí.

1. Blogování

Pokud bychom měli sestavit žebříček nejoblíbenějších metod, jak digitální nomádi přichází k penězům, blogování by pravděpodobně figurovalo na prvním místě.

Není se čemu divit. Přináší totiž hned několik výhod:

  • Člověk se tímto způsobem nejen uživí, ale jestliže se do toho pořádně obuje, může si přijít na velice nadprůměrný peníz.
  • Žádné termíny, žádní nedočkaví klienti či zaměstnavatelé. Pokud se rozhodneme, že nám vyhovuje pracovat jen po západu slunce nebo třeba když se nacházíme na pláži, nikdo nám v tom nebrání.
  • Jestliže jednoho dne s digitálním nomádstvím skončíme, nemusíme si jít hledat klasickou práci. Jednoduše pokračujeme v blogování.
  • Existuje velké množství způsobů, jak monetizovat blog. Od umístění reklam (např. AdSense), přes affiliate programy až po uveřejňování sponzorovaných příspěvků či nejrůznější spolupráce se značkami.

I člověk, který nemá žádné znalosti v tomto oboru, zvládne začít relativně rychle. Vše podstatné vysvětluje článek Jak a kde vytvořit blog.

2. Virtuální asistent(ka)

Mnoho firem šetří náklady tak, že se obejdou bez kanceláře. Práci asistenta nebo asistentky dnes zpravidla není problém vykonávat na dálku prostřednictvím internetu. Díky tomu se zde otevírá další příležitost pro digitální nomády.

S jakými pracemi se konkrétně můžeme setkat? Provozovatelé e-shopů často potřebují naplnit své virtuální sklady zbožím. Mezi typické úkoly tak patří situace, kdy nám dají tabulku v Excelu, v níž nalezneme sloupce jako název produktu, popis, obrázek atd. Dostaneme přístup do administrace příslušného internetového obchodu. Zde podle instrukcí zadavatele vkládáme data z tabulky.

Některé firmy si najímají pracovníky na vyhledávání konkrétních informací a jejich následném zpracování. Další po nás mohou chtít, abychom komunikovali s jejich klienty prostřednictvím emailu či online chatu.

3. Copywriting a content writing

Ať již píšeme reklamní slogany, vymýšlíme originální popisy produktů v internetových obchodech nebo vytváříme úderné texty pro firemní webové stránky, můžeme to dělat odkudkoliv na světě.

Kromě klasického copywritingu existuje na trhu nemalá poptávka po content writingu. Mnoho firem pochopilo, že cesta k zákazníkově srdci (a peněžence) vede přes obsahový marketing. Potřebují proto články, jež dokážou vyřešit problémy jejich potenciálních klientů.

Takový výrobce pastí na myši může poptávat texty o tom, jaké návnady použít na přilákání hlodavců. Prodejce marmelád zase ocení, když vytvoříme nějaké recepty, které by obsahovaly jeho produkt. Jinými slovy – prakticky každá firma má šanci zvýšit své zisky prostřednictvím obsahového marketingu a pro digitální nomády, kteří mají cit pro jazyk, to představuje další příležitost k výdělkům.

4. Grafické práce

Kdo ovládá programy jako Photoshop, měl by se poohlédnout po pozicích v tomto oboru, jež umožňují práci na dálku.

Stejně jako v případě virtuálních asistentů, grafik sedící v kanceláři firmu stojí více peněz než pokud pracuje z domova. Proto se může vyplatit nabídnout externí spolupráci i firmám, které zvažují najmutí klasických zaměstnanců.

Další příležitost představují servery pro freelancery jako například Freelancer.com. Firmy zde zadávají své poptávky a kdokoliv se o ně může ucházet. Nalezneme tu nejen jednorázové projekty, ale i dlouhodobé. Pokud tedy klient bude s výsledky naší práce spokojen, máme šanci navázat trvalejší spolupráci.

Málokdo ví, že většina fotobank také prodává ilustrace a vektory. Šikovný grafik tak nemusí hledat klienty přímo. Zaregistruje se v některé z nich a začne vytvářet obrázky, o nichž se domnívá, že by mohly jít na odbyt. Uploaduje je prostřednictvím svého účtu a pak jen zbývá počkat, zdali si jeho tvorba najde své zájemce.

5. Programování

Dobrým vývojářem se sice ještě nikdo nestal přes noc, ovšem investované úsilí se pravděpodobně projeví na výplatní pásce.

Schopné programátory firmy platí velmi dobře. V podstatě se jedná o jednu z nejlépe finančně ohodnocených profesí dnešní doby. Kromě toho nebývá problém pracovat na dálku.

Existuje zde široká škála příležitostí. Od programování klasického software pro počítače, přes vývoj aplikací pro mobilní telefony až po jazyky jako PHP používané při kódování pokročilejších funkcí pro webové stránky.

6. Překládání textů a tlumočení

Většina cestovatelů ovládá nějaký světový jazyk. Zpravidla alespoň angličtinu. Pokud se jej naučí na slušné úrovni, otevírá se jim cesta k práci překladatele či překladatelky.

Kde mohou hledat uplatnění? Spousta překladatelských agentur si najímá externí spolupracovníky. Můžeme začít jak u těch českých, tak i u firem ze zemí, jejichž jazyk ovládáme. Domluvíme-li se např. španělsky, nemusíme se omezovat na české agentury. Překlady ze španělštiny do češtiny či naopak mohou potřebovat i firmy ze Španělska a mnoha zemí Latinské Ameriky.

Zvládáme-li jazyk státu, v němž se aktuálně nacházíme, stojí za to se poohlédnout přímo na místě po možných příležitostech. Cestovatelé mohou potřebovat tlumočení např. při návštěvě lékaře nebo při cestě na úřady. Mnohým se navíc v nové zemi zalíbí natolik, že se tam rozhodnou usadit. Ze začátku se však jen velmi těžko domluví, a tak při činnostech jako otevření běžného účtu v místní bance budou vděční za jakoukoliv pomoc s tlumočením.

7. Natáčení videí a jejich publikování na YouTube

Pokud cestujeme po světě, rozhodně si nebudeme muset příliš lámat hlavu s tím, co bychom mohli natočit. Videa ze zajímavých míst, doplněná o naše zážitky, mají potenciál přitáhnout pozornost diváků.

YouTube nabízí možnost monetizovat nahraná videa. Funguje to tak, že se v nich zobrazují reklamy. Autoři získávají určité procento z plateb inzerentů. Jak postupně roste počet odběratelů našeho kanálu, zvyšují se i zisky z každého videa, které uploadujeme. Podaří-li se nám umístit se na prvních pozicích ve vyhledávání, výdělečný potenciál jde nahoru ještě více.

Tento způsob výdělku snadno zkombinujeme s blogováním. Videa z YouTube lze vložit do libovolné webové stránky. Využijeme toho tedy a umístíme je do našeho vlastního blogu. Doprovodíme je zajímavými informacemi o lokalitě. Budeme tak profitovat nejen z reklam zobrazených při přehrávání našich videí (které navíc uvidí jak diváci na YouTube, tak i návštěvníci našeho blogu), ale i prostřednictvím metod, o nichž jsme hovořili v bodu 1.

8. Editace videí

Tato příležitost se velice podobá práci grafiků. Pokud se naučíme dobře zacházet s některým z programů na úpravu videí, otevřou se nám dveře k dalším výdělkům.

Klienty, kteří by mohli mít zájem využít našich schopností, nalezneme na portálech pro freelancery. Stejně tak má smysl sledovat pracovní inzeráty a zkusit se se zaměstnavatelem domluvit na externí spolupráci.

9. Fotografování

Jestliže se rozhodneme vrhnout na fotografování, nemusíme na nic čekat. Stačí se zaregistrovat v některé z fotobank jako Shutterstock a začít tam přispívat našimi výtvory.

Velké fotobanky generují miliony prodejů každý měsíc. Ceny za jednotlivé snímky se tu pohybují extrémně nízko. Díky tomu však jdou pěkně na odbyt. Ačkoliv tedy za každou naši fotku, jež zde zveřejníme a někdo si ji koupí, získáme velmi skromnou odměnu, s větší kvantitou prodejů se dostaneme na rozumnější částky.

Fotografky a fotografové navíc mohou nabízet své služby přímo v zemi, kde se právě nacházejí. Hotely a provozovatelé různých turistických atrakcí často najímají lidi, kteří mají za úkol fotit hosty, již o to projeví zájem.

10. Tvorba webových stránek

Při pohledu na tuto možnost výdělku nám asi jako první vyvstane v hlavě následující otázka: Abychom dokázali vytvořit pěkně vypadající online prezentaci, potřebujeme nutně být programátoři?

Na jednu stranu tvorba webů může vyžadovat znalost programovacího jazyka HTML.

Na druhou stranu v dnešní době celosvětově zhruba třetina všech stránek běží na redakčním systému WordPress. S pomocí pluginů jako např. Divi Builder dokážeme vytvořit profesionálně vypadající web i bez znalosti programování.

V praxi to pro digitální nomády znamená jediné – bez ohledu na to, jestli patří mezi začátečníky nebo ostřílené profíky, s trochou snahy může začít kariéru v této oblasti kdokoliv.

11. Správa sociálních sítí

Na sociálních sítích jako Facebook, Twitter či Pinterest se pohybují potenciální klienti. A protože většina firem si to uvědomuje, často vídáme poptávky po tzv. community manažerech.

Tato práce vyžaduje jistou míru kreativity. Bez ohledu na to, jaké produkty daná firma vyrábí nebo jaké služby nabízí, vždy se snaží, aby uživatelé nějakým způsobem reagovali na zveřejňované příspěvky. Jestliže zvládneme vytvářet obsah, jenž se bude těšit velkému množství sdílení, lajků a komentářů, děláme naši práci dobře.


Mohlo by tě zajímat
Zpět na úvodní stránku